Začínáme na DC hubu


img
ZAČÍNÁME NA DC OD NAPROSTÉHO ZAČÁTKU


CzechEnglishFrenchGermanItalianNorwegianPolishPortugueseRussianSpanishSwedish

Chci si stáhnout hru, film, písničku nebo soft a nevím jak na to…

Nejdříve se poohlédněte po nějakém vhodném DC klientovi. To je program, který umožňuje komunikaci mezi dvěma počítači (prostřednictvím serveru, na kterém běží hub). Hub je aplikace, která zprostředkovává spojení mezi vámi a tím, od koho stahujete a naopak. Je to v podstatě místo, kde jsou shromážděny údaje o sdílení připojených uživatelů. Za vhodných okolností (splnění podmínek hubu) máte k těmto informacím přístup.
Domnívám se, že dnes nejčastěji používaný DC klient je Strong – momentálně je nejnovější verze 2.42 – a je ke stažení, spolu s několika dalšími dc klienty v sekci Downloads na tomto webu. Strong používá tzv. segmentové stahování (můžete stahovat jeden soubor současně od více uživatelů, přičemž se jednotlivé rychlosti downloadů sčítají).

Mám stáhnutý Strong 2.42 – a co dál?

Strong se neinstaluje. Strong je v archivu ZIP (pokud si jej stáhnete na tomto webu v sekci Downloads), případně v archivech jiného formátu (7Zip, RAR) – rozbalte si jej někam do počítače (nemusí to být zrovna do Windows) – například na disk C:/ do složky Strong (kterou si musíte vytvořit). Strong po rozbalení obsahuje několik souborů a jednu složku se smajlíky (EmoPacks). Po prvním spuštění si vytvoří další složky (Logs a Settings). Ty nás nemusí až tak moc prozatím zajímat. Ve složce Strongu klikneme pravým tlačítkem myši na soubor StrongDC.exe a v kontextové nabídce zvolíme Odeslat – Plocha (vytvořit zástupce). Zavřeme složku Strongu a přejdeme na Plochu – a klikneme na vytvořeného zástupce…

Kliknul jsem na ikonu Strongu na Ploše, spustila se aplikace

Hned na úvod: Strong 2.05 je už od autora defaultně správně nastaven (z hlediska funkčnosti, poměru slotů atd.), takže není nutno kromě zadání nicku, volby typu připojení a nastavení sdílení nic měnit! Při prvním spuštění Strongu by vám mělo vyskočit okno firewallu (pokud nějaký používáte), kde povolíte tomuto programu přístup do internetu. Zároveň se otevře okno Strongu s nastaveními, ve kterém musíte zadat některé údaje.

Nick (přezdívka) – Typ připojení (rychlost vašeho uploadu) – a nastavit složku(y) ke sdílení (bez sdílení vás na většinu hubů nepustí). Dbejte na to, aby nebyla nasdílená složka, do které stahujete! Pokud zvládáte angličtinu, můžete pokračovat, pokud ne anebo nechcete program v angličtině, podívejte se vlevo v okně a najděte položku Appearance a klikněte na ni. Pomocí Browse zadejte cestu k češtině (soubor CZ_Example.xml ve složce, kde máte Strong). Zavřete okno s nastaveními a zavřete i celý Strong a znovu jej spusťte. Po novém spuštění bude v češtině.
Dplňující údaje najdete pod odkazem Nastavení Strongu

Mám spuštěný Strong v češtině – a co dál?

Dále se budeme věnovat nastavení sdílení. Jak a kde nastavit svoje sdílení je podrobněji uvedeno v odkazu Nastavení sdílení. Každý hub má svá pravidla, co sdílet povoluje a co se sdílet nesmí. Vy je prozatím neznáte, protože jste se na žádný hub doposud nepřipojili, ale platná pravidla Vampire Dream hubu jsou například na Hlavní stránce. Pravidla ostatních hubů jsou podobná… Zatím nevíme kam se budeme připojovat – takže se podívejte do sekce Hublisty a nastavte si to podle tam uvedených rad. Ze zobrazených hubů si vyberte, který vám vyhovuje (i vzhledem k velikosti svého sdílení), protože na každý hub se například se sdílením 1 GB nedostanete! Soupis toho, co se nesmí sdílet a z jakých důvodů, je uvedený na stránce Proč a co se nesmí sdílet.

Hub si v seznamu hubů přidejte do Oblíbených (Favorites) pomocí kontextové nabídky (pravé tl. myši) anebo později (po připojení na huby) napsáním /fav do okna chatu. Oblíbené huby si pak zobrazíte kliknutím na velkou hvězdu v horní liště Strongu. Pokud si v Oblíbených hubech zaškrtnete vlevo políčko hubu, pak se na tento hub automaticky připojíte po spuštění Strongu. Zatím nejste nikde připojeni – takže se v Oblíbených hubech (anebo v Seznamu hubů) dvojklikem připojte na nějaký hub. Pokud máte v pořádku Nick (většinou je minimum 3 písmena), typ připojení a požadované sdílení, mělo by být připojení úspěšné.

Připojil jsem se na hub – co je co?

Před sebou máte okno Strongu, rozdělené na 3 části.

Vlevo je chat: (hlavní okno, kde probíhá komunikace uživatelů a kam později píšete například žádost o registraci nicku, případně heslo (to se dá napsat i do okna, které vám otevře operátor po zaregistrování), dále sem lze napsat /fav (pro přidání nějakého hubu do Oblíbených) atd.

Vpravo je Seznam uživatelů: okno, ve kterém vidíte uživatele, od kterých můžete (za určitých okolností) stahovat nebo s nimi psát – buď v chatu anebo soukromě na PM (Personal Message). Význam pojmů na dc je uveden pod tímto odkazem. Úplně nahoře (s ikonkou klíčů) jsou operátoři hubu.

Dole je Okno přenosů: zde uvidíte průběh stahování a odesílání Seznamu souborů a stav přenosů souborů, které stahujete nebo odesíláte.

Jsem připojený na hub – jak něco stáhnu?

Stahování lze zahájit několika způsoby:

  • Vyhledáváním – použitím velké lupy nahoře v liště nebo klávesovou zkratkou Ctrl+S otevřete okno Vyhledávání (zadáte vyhledávané slovo – minimálně 3 znaky) a následně stáhnete Seznam souborů nebo soubor samotný od někoho, koho vám našlo vyhledávání. Je většinou rozumné stahovat takový soubor, který má více uživatelů.
  • Stažením seznamu souborů určitého uživatele – kliknutím na uživatele v Seznamu uživatelů a v kontextové nabídce (pravá myš) vybrat Stáhnout seznam souborů

Pokud zvolíte (kontext pravého tlačítka myši) volbu Stáhnout – stahujete do složky, kterou jste si zvolili v nastavení dc klienta. Pokud chcete stahovat jinam – použijte volbu Stáhnout do… a zadejte cestu ke složce.

Jsem připojený na hub, ale mám problémy…

Pokud jste opravdu připojeni na hub, vpravo vidite seznam uživatelů a z chování hubu je jasné, že hub je v provozu (např. někdo píše na chat nebo se mění počet uživatelů), můžete případné dotazy napsat do chatu, zeptat se operátorů nebo ostatních uživatelů. Existují různé verze hubsoftu, ale v každém je zabudovaná funkce nápovědy: napsáním +help nebo !help se dostanete k dalším informacím.

KATASTROFICKÉ SCÉNÁŘE

  • Hub nenaběhne a v hlavním okně nebo v prostřední liště je zpráva o: vypršení času pro připojení, neexistující adrese, vzdálený počítač odmítl spojení a podobně…
    Řešení: Pokud nemáte náhodou na firewallu zakázané připojení Strongu do netu, nic moc s tím neuděláte. Zkontrolujte si, jestli máte správnou adresu hubu (někdy je u adresy hubu potřeba zadat i port) – maximálně můžete zkusit připojení zopakovat, ale hub pravděpodobně prostě nejede…
  • Hub naběhne, ale ihned mě odpojí s hláškou o: už existujícím nicku na hubu, banu, nevyhovujícím typu připojení (poměr hubů a slotů), nedostatečném sdílení, přeplněném hubu a podobně…
    Řešení: Podle hlášky se snažte o nápravu. Existující nick můžete být ve skutečnosti vy sami (pokud jste už na hubu byli připojeni). Při krátkodobém odpojení zůstává nick ještě nějakou dobu v cache (paměti) hubu. Pokud problém trvá delší dobu – změňte si v Oblíbených hubech nick (můžete mít na každém hubu jiný nick) a připojte se znovu. Většina hubů v hlášce o banu posílá i způsob, jak ban odstranit (např. www stránky nebo email).
  • Hub sice naběhne, ale po několika vteřinách nebo minutách mě to odpojí…
    Řešení: Nestabilní připojení – buď vaše anebo na straně serveru, anebo také přetížení hubu. Pokud není chyba u vás – tak na takový hub prostě nejdu…
  • Hub naběhne, ale nemůžu nic stáhnout ani mi nejde nic vyhledat…
    Možnosti: Patrně nesplňujete podmínky hubu. Některé huby zamezují vyhledávání a stahování neregistrovaným uživatelům, nebo je vyhledávání a stahování podmíněno určitou velikostí sdílení. V obou případech vám hub o této skutečnosti pošle hlášku, proč nemůžete stahovat nebo vyhledávat. Pokud není žádná hláška, tak pravděpodobně máte sdílenou IP adresu, ale jste nastaveni (v Nastavení připojení) jako Active! Nastavte si mod Passive. Více informací o sdílené IP adrese a problematice najdete na stránce Active – Passive user


Související odkazy:
FAQ – často pokládané otázky
Nastavení sdílení